Viktig information

Online köp
visa stäng

Hur gör jag en bokning?


En bokning kan göras:

  • via internet, på vår hemsida www.unityline.se eller genom att skicka ett mail till booking@unityline.se
  • på telefonnummer 0411 - 55 69 00
  • hos en av våra återförsäljare

Bokningen är utan kostnad.


Vilka uppgifter måste jag ange när jag gör en bokning?
Du måste välja datum och tid för avgång samt bestämma typ av resa (med bil eller utan), när du gör en bokning. Vid bokning via telefon måste du ange passagerarnas namn, födelseår och telefonnummer samt fordonets. När du bokar på nätet måste du dessutom ange adress och e-postadress.


Måste jag boka en hytt?

Det är inte obligatoriskt att boka en hytt. En hytt är möjlig att köpa, i mån av tillgänglighet, 30 minuter efter avresan, i färjans reception. Vi rekommenderar dock att köpa en hytt, som gör att resekomforten blir bättre.


När kan jag senast göra en bokning?

Vi rekommenderar att boka så snart ni vet att när ni ska resa. Det går att köpa biljetter i Swinoujscie och Ystad innan färjans avgång. Specialerbjudanden, bokningar via internet och telefon måste göras minst en arbetsdag före avresan.


Kan jag få ett kvitto/kontaktfaktura för resan?

Ja. Vid betalning av bokning på terminalen i Swinoujscie eller Ystad, måste försäljaren informeras om att ni önskarett kvitto/kontaktfaktura.Om bokningen betalas via en av våra återförsäljare, så är det denne som utfärdar ett kvitto/kontaktfaktura. För bokningar som betalas via banköverföring eller via internet, måste du skicka en begäran om kontaktfaktura till: fakturyprom@unityline.pl


Kan jag få en bokningsbekräftelse på mail, trots att bokningen gjordes via telefon?

Ja, det kan du. Be personen du pratar med att skicka en bekräftelse till din e-post.


Jag har tappat bort mitt bokningsnummer. Hur kan jag få tillbaka det?

Begäran om ditt bokningsnummer måste göras skriftligen eller per telefon. Skriv gärna ett mail till booking@unityline.se med en begäran om att skicka ett sådant nummer. Ange datum för resa, färjans namn, passagerarnas namn och registreringsnummer.


Är det möjligt att få ett utdrag på alla mina resor med färjorna från de gångna åren?

Vi utfärdar inte bokningsbekräftelser eller dubbletter av biljetter för gamla resor. Som en bekräftelse anses en kontantfaktura eller ett kvitto för köpet. En kontantfaktura kan utfärdas senast den 15:e dagen i månaden, efter den månad då tjänsten utförts.

Ändring av bokning
visa stäng

Kan man ändra bokningen?

Ja. Eventuella ändringar (avresedatum/returdatum, antal passagerare etc.) ska göras senast 24 timmar före avgång, räknat i vardagar. För bokningar gällande resande med bil, så bör namn på resande meddelas på bokningsdagen eller senast 24 timmar (vardag) före avgång. Om det händer att det är fler eller andra än angivna passagerare i bilen, på avredagen, så måste dessa köpa en vanlig biljett för gående.

Ändring av ett erbjudande eller annullering av ett arrangemang, efter utfärdandet av en voucher behandlas som en återbetalning av hela kupongen och köp av en ny.


Är det möjligt att avboka en resa och innebär det i sådant fall några kostnader?

Avbokning av köpt resa och återbetalning (förutom vid specialerbjudanden) kan göras, vid avbokning senast 24 arbetstimmar innan resan. Tänk på att avboka resan där du bokade den, samt att ha kvitto som underlag för återbetalning. Avbokning av obetald resa kan ske när som helst utan risk för några kostnader.


Kan jag göra ändringar i bokningen utan mitt bokningsnummer?

I samband med lagen om skydd av personuppgifter kan eventuella ändringar i bokningen göras endast genom att ange bokningsnummer, i andra särskilda fall skriftligen till booking@unityline.se

Betalning
visa stäng


Vad är bränsletillägg?

Bränsletillägget är en avgift om uppstår i samband med växande och ändrande bränslepriser på marknaden.


Måste jag betala min bokning innan resan?

Vid vanlig bokning krävs ingen tidigare betalning, men vi särskilda erbjudanden måste bokningen betalas minst 1 arbetsdygn före avresa.


Hur kan jag betala för bokningen?


Betalning kan göras:

  • avresedagen i båda terminalerna
  • på Unity Travels resekontor i Szczecin
  • hos en av våra återförsäljare
  • till Unity Lines bankgiro: 5048-4310,  för betalningar från utlandet till konto: Handelsbanken SWIFT: HANDSESS, IBAN SE62 6000 0000 0001 3325 2981
  • man kan även betala sin biljett på vår webbplats, vid bokningstillfället och då får man 5% rabatt


Vilken valuta kan man betala med på den svenska och den polska terminalen?

På den polska terminalen kan man betala i polska zloty och svenska kronor. På den svenska terminalen betalar man i första hand med svenska kronor. Det går även att betala med andra valutor, men mot en avgift.


Kan jag betala med kort på terminalen i Polen och i Sverige?

Ja, du kan betala med kort på båda terminalerna.


Vilka betalningssätt finns ombord? Finns det ett växlingskontor på färjan?

Under resan kan man betala med kontanter i polska zloty eller svenska kronor, samt med kreditkort. Ombord finns ett växlingskontor som växlar kontanter mot kontanter.


I vilka resebyråer i Sverige och utomlands, kan jag göra en bokning eller avbokning?
Här kan du se en lista på våra återförsäljare.
Ring 0 411 55 69 00 för mer information.


Hur genomförs en betalning online?

Betalning sker via företaget eCard.
Det går att betala med: VISA, MasterCard, EuroCard.


Kan jag få en faktura för resan?

Ja. Vid betalning av bokning på terminalen i Swinoujscie eller Ystad, måste försäljaren informeras om att ni önskar ett kvitto/kontaktfaktura. Om bokningen betalas via en av våra återförsäljare, så är det denne som utfärdar ett kvitto/kontaktfaktura. För bokningar som betalas via banköverföring eller via internet, måste du skicka en begäran om kontaktfaktura till: fakturyprom@unityline.pl

Check-in
visa stäng

När ska jag ta mig till check-in?

Fordon måste vara på plats för att köra ombord 90 minuter före beräknad avgång.

Check-in stängs:

• 15 minuter före avresan för resande utan bil;

• 30 minuter före avresan för resande med bil.


Vika handlingar behövs vid check-in?

Alla passagerare bör ha ett giltigt nationellt ID-kort eller pass. Mer information hos Polska Gränsbevakningen i Warszawa på nummer +48 (0) 22 602 93 25.


Hur kan barn, som inte har några identitetshandlingar passera gränsen?

Barn utan identitetshandlingar kan inte passera gränsen – de måste ha ett giltigt nationellt ID-kort eller pass. Mer information hos Polska Gränsbevakningen i Warszawa på nummer +48 (0) 22 602 93 25.


Vad är det för tullbestämmelser som gäller transport av livsmedel, alkohol och cigaretter?

I Europeiska unionen finns det olika bestämmelser för transport av varor för personligt och kommersiellt bruk. En vuxen person får tullfritt ta ta in:


Tobak

  • 800 cigaretter från/till Polen/Sverige
  • 400 cigariller
  • 200 cigarrer
  • 1 kg snustobak eller tobak
  • Alkohol
  • 10 liter alkohol med en procenthalt högre än 22%
  • 20 liter alkohol med en procenthalt mellan15-22%
  • 90 liter vin (men inte mer än 60 liter mousserande vin)
  • 110 liter öl


Mer information finns på Tullverkets hemsida.


Hur får barn resa?

Barn som är under 16 år kan resa endast under tillsyn av vuxen. I andra fall krävs skriftligt samtycke av förälder/vårdnadshavare för att den minderåriga ska kunna resa ensam. Skriftligt medgivande ska innehålla följande uppgifter: barnets personuppgifter och adressinformation, föräldrars/vårdnadshavarespersonuppgifter och adressinformation, som skickar barnet på resan samt föräldrars/vårdnadshavarespersonuppgifter och adressinformation som tar emot barnet vid resans slut. Av säkerhetsskäl måste barn som inte fyllt 16 år ha en egen hytt. Unity Lines anställda ansvarar inte för barn lämnade utan uppsikt av vuxen. En vuxen som reser med ett barn under 13 år måste köpa en hel hytt på grund av säkerhetsskäl. Varje barn måste ha ett giltigt pass eller ett nationellt ID-kort.


Vad händer om jag är sen till incheckningen?

Färjan avgår enligt planerad tidtabell. Incheckning avslutas 30 minuter innan avresa för passagerare med bilar och 15 min för passagerare utan bilar. Vi inväntar inte sena kunder och biljetten anses som ogiltig om du inte hinner med färjan.

Hitta till terminalen
visa stäng

Hur tar man sig till terminalen?


En karta över hur du tar dig till terminalen finns på vår hemsida:


Hitta till terminalen


Vilka tider har terminalen öppet?

Terminalen i Świnoujście är öppen mellan 6.00-24.00.
Kassorna i Świnoujście och Ystad har öppet enligt följande


Dagsturer:

Terminalen i Świnoujście –7.00-12.45
Terminalen i Ystad –Mon-Fri: 08.00-22.15; Sat-Sun: 11.30-13.15


Kvällsturer:

Terminalen i Świnoujście – 16.00-22.45
Terminalen i Ystad – Mon-Fri: 08.00-22.15; Sat-Sun: 19.30-22.15


Finns det någon parkering i närheten av terminalen?

Vid terminalen i Świnoujście finns både bevakad och obevakad parkering, i Ystad finns obevakad parkering.


Vad måste jag tänka på för att komma till/från Świnoujścies centrum med bil?

OBS! Bilburna som ska till eller kommer från Świnoujścies centrum som ligger på ön Uznam (tyska: Usedom) måste ta sig över till andra sidan av floden Swina med lokalfärjor Karsibory. Tänk på att kön är oftast lång under högsäsongen, helger och veckosluten och därför ytterst viktigt att ni är på plats i god tid. Info om den aktuella kön kan ses på webkamera: http://przeprawa.swi.pl/, tag: Świnoujście-Centrum ("Karsibory") och Wjazd do Świnoujścia prawobrzeże när ni ska till Świnoujścies centrum (välj kamera 2 och 3). Tag: Wyjazd ze Świnoujścia lewobrzeże (välj kamera 2 och 3) - när ni lämnar Świnoujście.


Finns rullstolar tillgängliga på terminalen och färjan? Är de tillgängliga för passagerarna under resan?

Det finns en rullstol tillgänglig för kunder vid behov. Boka rullstol på telefonnummer 0411-55 69 00


Var finns cargo kassorna?

I Swinoujscie finns frakt kassorna i en avskild byggnad vid Finska gatan 17 – ulica Finska 17. Kassorna för passagerare ligger vid Dworcowa gatan 1. I Ystad ligger kassorna för frakt och passagerare i en och samma byggnad.



Transport av fordon och djur
visa stäng

Kan jag åka ombord med en bil som har en gasinstallation?

Bilar kan ha en inbyggd gasinstallation. Det är inte tillåtet att transportera bränsle i dunkar och andra behållare med bensin eller gas (propan-butan).


Jag har en överdimensionerad bil, kan jag göra en bokning?

Om din bil överstiger till 14 meter i längd och 3,5 ton i totalvikt så bör du boka resan på fraktavdelningen på telefonnummer: 0411-55 69 85



Kan jag resa med en katt eller hund?

Det är tillåtet att resa med djur. Passagerare som har husdjur (även i burar, korgar) är skyldiga att köpa en särskild hytt, avsedd för passagerare med djur, till sitt och djurets förfogande. Dessutom är kunden ansvarig för att hålla hytten ren. Vid fullbokning av sådana hytter, måste ett annat datum för resa med djur väljas. Antal hytter anpassade för transport av djur är begränsade. I de allmänna utrymmena, måste en passagerare som reser med en hund, hålla hunden i koppel och ha munkorg på den. Passagerare är själva skyldiga att sätta sig in i veterinära bestämmelser i det land de reser till, samt sköta all dokumentation som krävs för att resa med ett husdjur.


Vad är skillnaden mellan en hytt avsedd för djur från andra hytter?

Standarden skiljer sig inte förutom att det inte finns heltäckningsmatta på golvet i en hytt anpassad för djur. Hytten ligger vanligtvis nära ett öppet däck och det finns en utdragsplats att ligga på för husdjuret.

Reklamationer
visa stäng

Var kan jag lämna in en reklamation avseende färjerederiet?


De myndigheter som ansvarar för att prövning av reklamationer i Polen (Szczecin-hamn) och Sverige.


Polsk myndighet:

Urząd Morski w Szczecinie

Pl. Batorego 4, 70-207 Szczecin


Svensk myndighet:

The Swedish Consumer Agency/KO / Konsumentverket/ KO

Tage Erlandergatan 8A, 651 02, Box 48 Karlstad

UPP

Viktig information

Frakttransporter

Om Unity Line

Följ oss

mobilversion